بر اساس یک مطالعه جدید که روز دوشنبه در نشریه Nature منتشر شده است، استفاده زودهنگام از شبکههای اجتماعی در دوران پیش از نوجوانی ممکن است در سالهای بعد به عملکرد تحصیلی ضعیفتر منجر شود.
پژوهشگران دانشگاه میلان-بیکوکا در ایتالیا با بررسی نظرسنجی انجامشده از بیش از ۵ هزار نوجوان ایتالیایی، به این نتیجه رسیدند که بین سن شروع استفاده از شبکههای اجتماعی و میزان افت عملکرد تحصیلی دانشآموزان چهار سال بعد، ارتباط وجود دارد.
محققان ابتدا گروهی از دانشآموزان را انتخاب کردند که از نظر عملکرد تحصیلی در پایه پنجم شرایط مشابهی داشتند و در آن زمان هنوز عضو شبکههای اجتماعی نبودند. نتایج نشان داد دانشآموزانی که در پایه ششم، یعنی در سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی، حساب کاربری شبکه اجتماعی ایجاد کردند، در آزمونهای استاندارد ریاضی و زبان ایتالیایی در پایه دهم، یعنی در سن ۱۵ تا ۱۶ سالگی، عملکرد ضعیفتری نسبت به دانشآموزانی داشتند که دیرتر وارد شبکههای اجتماعی شدند.
پژوهشگران اعلام کردند تفاوت نمرات این دو گروه تقریباً معادل شش ماه آموزش تحصیلی بود.
تأثیر منفی استفاده زودهنگام از شبکههای اجتماعی زمانی که دانشآموزان در پایه هفتم حساب کاربری ایجاد کرده بودند نیز وجود داشت، اما کمتر بود. این اثر زمانی که دانشآموزان در پایه هشتم به شبکههای اجتماعی پیوستند، بسیار کاهش یافت و تقریباً از نظر آماری قابل توجه نبود.
همچنین احتمال تکرار یک پایه تحصیلی در میان دانشآموزانی که در پایه ششم یا هفتم وارد شبکههای اجتماعی شده بودند، بیشتر گزارش شد.
در این مطالعه آمده است: «دانشآموزانی که در پایه ششم یا هفتم یک حساب شخصی در شبکههای اجتماعی ایجاد کردند، تقریباً در تمام شاخصهای مرتبط با مدرسه که در دادههای ما وجود داشت، نتایج ضعیفتری نشان دادند.»
پژوهشگران معتقدند استفاده زودهنگام از شبکههای اجتماعی باعث افزایش زمان حضور کاربران در این پلتفرمها و کاهش تمرکز میشود. به گفته آنها، این اختلال در توجه میتواند به مرور زمان تأثیر منفی بیشتری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان بگذارد.
