بر اساس گزارش نشریه «د اینفورمیشن»، انتشار مدل جدید GPT-5.6 شرکت اوپنایآی برخلاف عرضههای قبلی انجام خواهد شد. این شرکت قصد دارد در مرحله نخست، این مدل را تنها در اختیار گروه محدودی از شرکای نزدیک خود قرار دهد؛ اقدامی که گفته میشود به درخواست دولت دونالد ترامپ انجام میشود.
در این گزارش آمده است که سم آلتمن، مدیرعامل اوپنایآی، در نشست این هفته با کارکنان شرکت اعلام کرده است که دولت در دوره آزمایشی، دسترسی به مدل را بهصورت موردی و برای هر مشتری بهطور جداگانه تأیید خواهد کرد. او همچنین گفته است که اگر این مرحله محدود با موفقیت پیش برود، اوپنایآی امیدوار است چند هفته بعد نسخه عمومی مدل را برای همه کاربران منتشر کند.
به این ترتیب، به نظر میرسد دولت ترامپ اوپنایآی را به اتخاذ رویکردی مشابه شرکت آنتروپیک سوق داده است؛ شرکتی که تاکنون بهصورت داوطلبانه دسترسی به قدرتمندترین مدلهای هوش مصنوعی خود را محدود نگه داشته است.
بر اساس گزارش «د اینفورمیشن»، مدل جدید اوپنایآی نهتنها در حال بررسی از سوی دولت آمریکاست، بلکه کارکنان این شرکت نیز برای آمادهسازی عرضه آن همکاری نزدیکی با نهادهای دولتی داشتهاند. گفته میشود «دفتر مدیر ملی امنیت سایبری» و «دفتر سیاستگذاری علم و فناوری» از جمله نهادهایی بودهاند که خواستار عرضه محدود این مدل شدهاند.
دولت ترامپ که در ابتدا اعلام کرده بود قصد دارد رویکردی مبتنی بر حداقل مداخله در حوزه هوش مصنوعی داشته باشد، در ماههای اخیر به سمت نظارت بیشتر بر مدلهای جدید حرکت کرده است. اوایل همین ماه نیز ترامپ فرمان اجراییای را امضا کرد که بر اساس آن، برخی شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی تشویق میشوند پیش از عرضه عمومی مدلهای جدید، آنها را بهصورت داوطلبانه برای آزمایش و ارزیابی در اختیار دولت قرار دهند.
