دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، روز دوشنبه دو فرمان اجرایی را با هدف تسریع توسعه رایانش کوانتومی امضا کرد؛ فناوریای که برخی آن را بهعنوان «نسخه انقلابی رایانهها» توصیف میکنند.
بر اساس فرمان اول، دولت فدرال موظف است با همکاری بخش خصوصی و دانشگاهها تلاش کند تا «عصر کشف علمی مبتنی بر کوانتوم» را آغاز کند؛ به این معنا که یک رایانه کوانتومی توسعه یابد که بتواند در تحقیقات علمی مورد استفاده قرار گیرد.
فرمان دوم که از نظر زمانی زودتر صادر شده و با عنوان «ایمنسازی کشور در برابر حملات رمزنگاری پیشرفته» شناخته میشود، بر آمادگی در برابر تهدیدات احتمالی ناشی از رایانههای کوانتومی آینده تمرکز دارد. هدف این فرمان، ارتقای امنیت سایبری دولت فدرال در دوران پساکوانتوم و کمک به زیرساختهای حیاتی برای گذار به این سطح جدید از امنیت عنوان شده است.
پیشتر در سال ۲۰۱۸ نیز ترامپ قانونی با عنوان «قانون ملی ابتکار کوانتوم» را امضا کرده بود که اهداف مشابهی برای توسعه این فناوری داشت و شامل بودجههایی برای تحقیقات مرتبط بود. با این حال، در سال گذشته برخی شرکتها از جمله گوگل در جلسات کنگره آمریکا خواستار افزایش دوباره بودجه شدند، زیرا بخشی از این حمایتهای مالی پایان یافته بود.
